Network as a Service hot topic onder Europese IT leiders

IT managers in West Europa zijn 100% bekend met de term Network as a Service en 66% van hen geeft aan volledig te begrijpen wat NaaS inhoudt. Verder beschrijft bijna de helft van alle West-Europese IT managers NaaS als een ‘hot topic’, dat zeer regelmatig gespreksonderwerp op de werkvloer is. Dat en meer blijkt uit een recent onderzoek van Coleman Parkes onder 5400 senior IT besluitvormers.

 

Tussen mei en augustus 2021 voerde dit Britse onderzoeksbureau in opdracht van Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company een survey uit in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika). De ondervraagde besluitvormers zijn verantwoordelijk voor de IT en cloud strategie in hun organisatie en zijn werkzaam bij organisaties waar tussen de 500 en 5.000 mensen werken. Opvallend detail: maar liefst 75% van hen noemt de flexibiliteit om het netwerk op te schalen naar de organisatiebehoeften leidend voor hun interesse in NaaS. Daarnaast verwacht ruim driekwart (76%) dat NaaS kan helpen om de operationele kosten te reduceren en ziet 60% dat de verschuiving van CapEx naar OpEx meer flexibiliteit geeft binnen beperkte IT budgetten.

Meer tijd voor innovatie

Meer dan de helft van de respondenten (57%) is ervan overtuigd dat NaaS hen meer tijd en ruimte biedt om innovaties en strategische initiatieven te ontwikkelen. Daarnaast erkent 83% dat de mogelijkheid van een 24/7 Network Operation Center (NOC) zeer aantrekkelijk is. Gevraagd naar de belangrijkste prioriteiten voor het netwerk van hun organisaties, plaatsen de respondenten netwerksecurity op plaats één, gevolgd door de mogelijkheden om het netwerk snel op te schalen en een goede afstemming tussen het netwerk en organisatiebehoeften.

“Nederlandse organisaties hebben beduidend minder moeite met het omschakelen naar NaaS.
En dat levert hen meer slagkracht, security en flexibiliteit op!

– Klaas-Jan van Roekel, commercieel directeur Wentzo

Adoptie Network as a Service

Hoewel het onderzoek een duidelijke behoefte aan NaaS blootlegt, wordt de adoptie van NaaS in de EMEA regio nog geremd door interne processen; conventionele budgetregels en investeringscycli staan IT managers in de weg om snel over te schakelen op NaaS. Daarbij is het goed te vermelden dat het onderzoek spreekt over NaaS wanneer meer dan 50% van de netwerkimplementatie en het servicemanagement door een externe partij wordt geleverd op basis van een abonnementsmodel voor hardware, software en diensten.

Herkenbare trends

Voor Wentzo, pionier en koploper op het gebied van Network as a Service, biedt het onderzoek herkenbare uitkomsten. “De voordelen van NaaS spreken voor zich en worden door de respondenten duidelijk bevestigd”, zegt Klaas-Jan van Roekel, commercieel directeur van Wentzo. “Niet voor niets kiezen organisaties als McDonalds, The Student Hotel en ANWB retail voor onze NaaS oplossing. Nederlandse organisaties hebben dan ook beduidend minder moeite met het omschakelen naar een As a Service model dan andere Europese landen. En dat levert hen meer slagkracht, security en flexibiliteit op, terwijl kapitaalinvesteringen achterwege blijven”.

Wil je het gehele onderzoek bekijken? Bekijk deze op de website van Aruba.